Výstup na Hoher Dachstein - červenec 2019 - Štěpán Jůsko - fotografie

Vystup na Hoher Dachste jsme naplánovali na dva dny. První den chatu Simonyhütte a druhý den vrchol a návrat.

V sobotu ráno vyrážíme v 6:00 z Budějc, je nás šest, takže bereme dvě auta. Na stanici lanovky v Obertaernu dorážíme kolem desáté dopoledne. Počasá vychází dle předpovědi, kterou bedlivě sleduji celý týden a jak na sobotu, tak neděli je v odpoledních hodinách hlášený déšt a silné bouřky. Zatím je krásně, ale už se začínají tvořit pěkné bouřkové mraky. Nicméně nás čeká jen relativně krátká a nenáročná tůra na chatu.

Z horní stanice lanovky je to na chatu jen 7km a nějakých 500 výškových metrů, ale v dusnu, které se před bouřkou vytvořilo mám pocit, že je to jednou tolik.
Cesta nám trvala necelé tři hodiny a jen na chvilku nás zastihnul lehký déště, ale bouřkových mraků je kolem čim dál víc, tak jsme rádi, že jsem konečně na Simonyhütte.

Po vydatném obědě přemýšlime co s načatým odpolednem, ale než jsem vymyslely kam vyrazíme, začalo lýt jak z konve. Tak si dáváme odpoledního šlofíka.

Chata měla být úplně plná, ale díky mizerné předpovědi je nás tu jen pár z čehoš mám docela radost.

Navečer se oblaha trochu vyjasnila a nám se ukázal Halštaský ledovec spolu s Dachsteinem v celé své kráse.

Dáváme si nezbytné večerní pivko a plánujeme nedělí výstup.  Předpověď je mizerná, bouřky s deštěm se mají objevit už mezi 10 a 11 hod. Přesto jsem se rozhodli, že v neděli za svítání vyrazíme a počítáme stím, že na vrchol  není nezbytně naším cílem.

Budíček byl ve 4:15. V 5:00 po lehké snídani vyrážíme a odměnou nám je nádherné svítání.

Z chaty jsem jediný kdo na Dachstein vyráží.

Za 45 minut jsem u ledovce, počasí zatím vypadá dobře. Navazujeme se na lano, nasazujem mačky a vyrážíme přes ledovec.

Cesta na ledovci je dobře znatelná, žádné trhliny a po mokrém sněhi se jde docela dobře a aslepsoň můžeme jít poměrně svižně, času je málo a rozumné počasí dlouho nevydrží.

Přicházme na konec ledovce a čeká nás krásná ferrata na vrchol. lezení není nikterak náročné tak stoupáme hezky svižně vzůru a je jasné, že se na vrchol dostaneme dřív než droazí první bouřky.

Mizerná předpověď zřejmě odradila většinu lidí  a na skále jsme téměř sami.

Na vrcholu jsem kolem 9 ráno, Dáváme si bleskovou svačinu a lezeme zase rychle dolů. Nikdo znás nemá chuť chytnou na ferratě bouřku.

Hoher Dachstein se chvilku poté ce jsem slezli dolů zahalil do hustých mraků a my si to stále svižným tempem mířili zpět na chatu.

Před jedenáctou dorážím zpět na Simonku, zvládli jsem to za necelých sdm hodin, takže jsem pěkně hladový a urvaný. Na chatě si dáváme pivo, jídlo,  kafe a pak si všichni jdem na hodinku odpočinout.

Venku leje jak z konve  a nás čekají ještě další tři hodiny chůze k lanovce, ale nevadí nám to jsem spokojený a štastný.

Díky vše za krásné dva dny v horách a především Elišce, která to celé naplánovala.